Gaat jouw kind mee met een vreemde?

Geplaatst op 03-11-2019.

In Taekwon-Do besteden wij veel aandacht aan meestal de fysieke onderdelen zoals: trappen en stoten, ontspannende ademhalings- en mobiliteitsoefeningen, power-breken, speciale technieken en zelfverdedigingstechnieken. Maar Taekwon-Do omvat meer dan enkel deze technieken. Bij Twimyo is er ook aandacht voor maatschappelijke onderwerpen zoals normen en waarden en hoe ga je met elkaar om: op straat, in scholen of andere ontmoetingsplekken en zeker ook thuis. Bovendien besteden wij aandacht aan:
– pestgedrag;
– gevaarherkenning;
– omgaan met vreemden;
– gezonde leefstijl en
– gezonde omgeving.
Bij de grote kinderen en volwassen worden de thema’s klassikaal besproken en door middel van herhaling beogen wij de juiste doelstellingen. Voor de jonge kinderen worden speciale themadagen georganiseerd zodat zij in kleine groepen het onderwerp behandeld krijgen.

Onze eerste themadag
Vandaag (zondag 3 november 2019) vond onze eerste themadag plaats met als onderwerp omgaan met vreemden.
Op deze speciale dag zijn wij beeldend begonnen met het thema wat is een vreemde. Elk groepje kreeg plaatjes te zien met een brandweerman, opa, Sabum David, juf, winkelbediendes, enzovoorts en moesten deze categoriseren. Zijn dit volkomen vreemden, een beetje bekend of helemaal bekend? Na het gesprek over deze ‘vreemden’ hebben wij dit meteen in praktijk gebracht. De kinderen gingen lekker samen spelen en de trainers kwamen op ze afgelopen en schreeuwden wat ze waren. Schreeuwden ze ‘ik ben je papa!’ dan bleven de kinderen rustig spelen. Werd er echter ‘ik ben een boef!’ geschreeuwd dan moesten de kinderen naar een veilige plek rennen.

Na dit spel gingen de kinderen weer in hun groepje uiteen. Ze zijn het gesprek aangegaan over waar ze naartoe zijn gerend. Ook dit werd gedaan met herkenbare plaatjes. Renden ze de straat op? Zijn ze naar papa of mama gerend? Of hebben ze hulp gezocht bij een ‘betrouwbaar’ persoon. Onderwerpen als wat is een veilige vluchtplek en wie kan je om hulp vragen zijn uitgebreid besproken.

Toetsing
Na het bespreken wat of wie een vreemde is en welke vluchtroutes ze konden kiezen mochten de kinderen weer vrij spelen. Tijdens het spelen werden veel kinderen door enkele acteurs benaderd en werd steekproefsgewijs getoetst hoe de stof was overgekomen. Het is verbazingwekkend om te zien hoe sommige kinderen de behandelde onderwerpen hebben begrepen. Helaas is dit niet voor iedereen het geval geweest. Zo liepen enkele leerlingen zelf de gymzaal uit met de acteur om een fiets te gaan zoeken. Gelukkig zal dit thema in de reguliere lessen vaak besproken worden waarbij wij hopen dat alle leerlingen weten wat zij kunnen doen als zij door een vreemde benaderd worden.

Afsluiting van de dag
Als laatste hebben de kinderen geoefend om los te komen uit een greep en heel hard om hulp te schreeuwen: ‘HELP VREEMDE!’ klonk hard door de hele gymzaal. Op deze manier weten alle kinderen hoe zij weerstand kunnen bieden in een onveilige situatie.

Natuurlijk hopen wij dat onze leerlingen zich nooit in een dergelijke situatie zullen begeven maar als dit wel zal gebeuren hopen wij dat de kinderen door deze themadag weerbaarder zijn geworden.

Voorbeelden uit de media
Steeds vaker hoor je op het nieuws over ontvoeringen van kinderen. Als wij de cijfers mogen geloven, worden er dagelijks wel 700 kinderen wereldwijd ontvoerd. Van dit aantal schrokken wij heel erg! Onderstaande filmpje van een experiment van Joey Salads laat zien hoe makkelijk kinderen mee gaan met een vreemde. Ook kinderen waarvan ouders dit thema dagelijks bespreken!